Orbita . U Z

Ilm-fan fazosi uzra

  • Shrift o'lchamini kattalashtirish
  • Odatiy shrift o'lchami
  • Shrift o'lchamini kichiklashtirish

Gidravlik tormoz

E-mail Chop etish
Maqola Reytingi: / 10
Juda yomon!A'lo! 

Gidravlik tormoz

Avtomobilga kuchli dvigatel kerakligi tushunarli. Lekin zaruriy vaqtda avtomobilni imkoni boricha tezroq toxtatadigan ishonchli tormoz tizimining ahamiyati ham undan kam emas. Koplab zamonaviy avtomobillarda gidravlik tormoz tizimlar qollaniladi.

XIX asr oxirida paydo bolgan ilk avtomobillar davridan buyon avtomobil tormoz tizimida koplab ozgarishlar, takomillashuvlar yuz berdi. Dastavval avtomobil tormoz tizimi gildirak gardishiga (diskaga) qisiladigan oddiy kolodka korinishida namoyon bolgan. Bunga oxshash tormozlar hozir ham velosipedlarda qollaniladi. Qisqa qilib aytganda, dastlabki avtomobillarning haydovchilari oz ulovlarini ozlarining jismoniy kuchlarini ishlatish evaziga toxtatishgan.

1900 yillar boshida barabanli tormozlarni qollash boshlandi. Bu turkum tormoz tizimi uchun 1902 yilda Lui Reno patent oldi. Uning loyihasidagi tormoz kolodkalari yarim aylanali ichi bohs baraban ichkarisida joylashgan. Baraban kolodkalarni tashqi ifloslanishdan, yomgir, qorlardan himoyalagan. Bunday tormoz tizimi richaglar orqali harakatga keltirilgan.

1930 yillarga kelib avtomobillarning harakatlanish tezligi ancha ortib ketdi. Haydovchining muskul kuchi endilikda yetarli bolmay qoldi. Bu vaziyatning yechimi sifatida Gidravlik uzatmali tormoz tizimi ixtiro qilindi. Tormoz pedallari va tormozning ozi ham siqiluvchanlik xususiyati yoq moy suyuqligi bilan toldirildi. Lekin 50- yillardan keying avtomobil sanoatidagi rivojlanish va tezlikning maksimal chegarasining navbatdagi ortishi, tormoz tizimlarini ham yanada takomillashtirish zaruriyatini paydo qildi. Oshanda kuchaytirgich tizimiga ega tormozlar ixtiro qilindi. Uning ishlash tamoyili gidravlik tormoz tizimi bilan aynan bir xil edi, faqat loyihalashda tormoz pedaliga vakuum tizimi bilan birga ornatilgan va bu tizim pedalning quvvatini kuchaytirishga hizmat qildi. Nihoyat, 1970 yillardan boshlab diskli tormozlar foydalanishga chiqarildi. Bunday tormozlarda kolodkalar barabanning ichki sirtiga emas, balki choyan gardish (diska)larning tashqi aylana tekisligiga qisiladi.

Agar haydovchi tormozni birdaniga qattiq ravishda bossa, avtomobil gildiraklarining blokirovkalanib qolishiga va mashinaning sirpanib ketishiga sabab bolishi mumkin. Hozirgi zamonaviy avtomobillarning aksariyatida Blokirovkadan himoyalangan tormoz tizimi (ruscha ??? ????????????????? ????????? ???????) ornatilgan. Bunda maxsus elektronika vositalaridan foydalaniladi.

Yirik planda

Katta tezlik bilan harakatlanayotgan zamonaviy avtomobilning toxtashi yoki tezligini kamaytirishi uchun tormoz tizimining ishga tushirilishi katta kuchni talab qiladi va buning uchun haydovchining muskul kuchlari yetarli bolmaydi. Shu tufayli tormoz tizimida siqilmaydigan suyuqlik asosidagi gidravlik tizim qollaniladi.

Haydovchi tormoz pedalini bosganida, porshen suyuqlikni (bu asosan moy boladi), asosiy tormoz tslindridan trubkalar orqali bosim ostida uzatib, gildiraklar oldidagi boshqa bir porshenlarni harakatga keltiradi va ular orqali avtomobilning har bir gildiragining tormoz kolodkalarini ishga tushiradi. Bu tizimning ishlash mohiyati shundaki, yopiq quvur yoki idish ichidagi suyuqlikning bosimi doimo bir xil saqlanadi. Bundan shu malum boladiki, biz tormoz pedalini oyoqlarimiz bilan bosish orqali trubkaning bir uchidagi suyuqlikka bosim bersak, bosim bevosita trubkaning narigi uchiga uzatiladi, huddiki biz gildirak kolodkalari porshenlarini har birini alohida bosayotgandek

gildiraklar qarshisidagi tormoz porshenlari asosiy porshendan kattaroq bolib, lekin uning harakat masofasi ancha qisqa boladi. Shu sababli bosim ostida berilgan kuch bu yerda kop marotaba ortadi va tormozlanish xususiyati sifati yuqorilashadi.

Yangilаndi: 03.08.2013 04:25  
Maqola yoqdimi? Do'stlaringizga ham tavsiya qiling:

Mulohaza bildiring:


Mahfiy kod
Yangilash

Banner

Orbita.Uz infotekasi

Milliy bayramlarimiz

Yaqin kunlardagi rasmiy bayramlar, kasb bayramlari, muhim tarixiy va xalqaro sanalar.

26 - Iyun - Iyd al-Fitr - Ramazon hayiti Dam olish kuni) (oy chiqishiga qarab bir kunga o'zgarishi mumkin)


1 - Sentyabr - Mustaqillik kuni. (Dam olish kuni)


2 - Sentyabr - Iyd al-Adho - Qurbon Hayiti . (Dam olish kuni) (oy chiqishiga qarab bir kunga o'zgarishi mumkin)

O'zbekiston shaharlari ob-havo ma'lumotlari

Orbita.Uz do'stlari:

Ziyo istagan qalblar uchun:

O'zbek tilidagi eng katta elektron kutubxona!

​Ўзбекча va o'zbekcha o'zaro transkripsiya!
O'zbekcha va ўзбекча ўзаро транскрипция!

Bizning statistika


Orbital latifalar :) :)

Matematikning hayotidagi eng go‘zal lahzalari - uning teorema isbotini topgani, lekin, qilgan xatosini hali fahmlamagini vaqtlari bo‘lsa kerak.



Tafakkur durdonalari

Farzandlarimiz bizdan ko'ra kuchli, aqlli va baxtli bo'lishlari shart...

I. Karimov